Senaste

Anders Grimling Kretsmästare!

Vi gratulerar Anders Grimling till dubbla (!) mästartitlar vid lördagens Kretsmästerskap i Fält C och B som avgjordes i ett soligt Valle. Anders sköt fullt båda varven och var sedan den starkaste i båda särskjutningarna. En mycket fin prestation och ett starkt formbesked inför stundande lansdels- och svenska mästerskap!

Värd att nämna är också Anton Fräs som sköt fullt i C och efter särskjutning erövrade bronset.

Skaraborgsserien och Hemortens banor

Skaraborgskretsen bjuder nu in till skaraborgsserien i precision och militär snabbmatch.
Föreningen har anmält ett lag i precision och ett i militär snabbmatch. Namn anmäls efter första skjutperioden. För individuell tävlan anmäls man efter sin första start.

Svenska Pistolskytteförbundet bjuder samtidigt in till Rikstävlingen med pistol på hemortens banor. Deltagande ska föranmälas till Anton på e-post: 98anfra@gmail.com senast den 11/4 klockan 21.00.

För mer information om respektive tävling hänvisas till inbjudningarna nedan:

Säsongsstart!

Luftsäsongen är avslutad och det är nu dags att dra igång utomhusträningen. Torsdag 11 april sätter träningen igång!
För att hålla fältskyttetrimmet uppe kör vi också igång HJ-serien Tisdag 9 april.

Jag passar också på att slå ett slag för de prestigetyngda men lättsamma klubbmästerskap vi kommer skjuta under våren. Kom gärna och skjut, ju fler vi är desto roligare!

Slutligen vill jag uppmärksamma att föreningen arrangerar den nationella tävlingen Lidköpings Precision 24 augusti där funktionärsinsatser kommer erfordras.

Som alltid bygger föreningens verksamhet på medlemmarnas insatser. Samtliga medlemmar behöver hitta sitt sätt att bidra. Jag kan inte nog betona att allas insats är värdefull. Tillsammans är vi vår förening!

Efter fina resultat under fältserien kan jag konstatera att föreningens toppskyttar ser väl rustade ut inför kommande landsdels- och svenska mästerskap!

Med hopp om roligt skytte, god kamratskap och fina prestationer! Välkommen till skyttesäsongen 2024.
Skyttehälsningar
Ordförande Johan Sundkler

Fältserien avslutad

Lördag 6 april genomfördes den femte och sista deltävlingen i klassiska fältserien. Klass 1 och 2 var redan avgjorda men i klass 3 levde kampen i högsta grad.
Anton Fräs och Lennart Gustafsson gjorde upp om segern där bägge herrarna sköt fullt 73 poäng och fick skiljas åt med poängräkning. Där drog Anton längsta strået med ynka en poäng bättre än Lennart. Antons tiopoängare förde upp honom på 28 poäng i totalen, samma som Lennart varför den där ynka poängen visade sig avgöra hela fältserien och ge Anton vinsten!

Glädjande är att 15 skyttar sköt tre eller fler deltävlingar och fullföljde därmed serien.
Vi gratulerar segrarna i respektive klass!
Klass 1 – Jan Vidarsson

Klass 2 – Jimmy Ivarsson

Klass 3 – Anton Fräs

Inbjudan HJ-serien 2024

Lidköpings PF inbjuder till tävlingsserie i HJ-skytte. Serien fördelas på fem deltävlingar som går tisdagar klockan 18.00 på skjutbanan i Råda följande datum.

9 april
16 april
23 april
7 maj
14 maj

HJ-skytte är en form av banfält som skjuts på Holger Johanssons särskilda tavlor och med vändställ. Regler för skjutning återfinns under Tävling – Regler – HJ-skytte
Skjutledare har frihet att variera förutsättningarna.

• Vapengrupp C
  • 48 tävlingsskott plus en provserie samt eventuell omskjutning.
  • Ingen klassindelning

Serien har i år fått ett Återstartstöd från Skyttesportförbundet.
Priser i form av ammunition går ut till totalens fyra främsta.
Vi ses!

Gröna kortet-utbildning

Lidköpings Pistolskytteförening kommer under mars att hålla en utbildning i säkerhet vid pistolskytte. Kursen kommer bestå av ett teoretiskt tillfälle och ett provtilfälle. Vid avklarat prov så erhåller man ett pistolskyttekort, även kallat ”gröna kortet”. Utbildningen är ett krav från pistolskytteförbundet för att få delta i tävlingar utanför den egna föreningens bana.

Kursen kommer att hållas av Anders Grimling (0706779972) och Jan Vidarsson (0705350938) på följande datum:

Teori: den 20/3 klockan 18:00
Prov: den 27/3 klockan 18:00

Utbildningen kostar 300 kronor och kan betalas in till föreningen vid första utbildningstilfället. Båda tilfällena är obligatoriska för att kunna erhålla kortet.
För att se till att vi har nog med kursmaterial så skulle vi uppskatta om ni föranmäler ert intresse till någon av ovanstående kursledare.

Varmt välkomna önskar Lidköpings Pistolskytteförening